Terapia psychologiczno-pedagogiczna
Terapia psychologiczno-pedagogiczna stanowi interwencję zmierzającą do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalnej oraz motywację w strukturze wiedzy i umiejętności dziecka. Celem nadrzędnym prowadzonych zajęć jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi.
Aby odpowiednio dobrać oddziaływania terapeutyczne wykonujemy rzetelną diagnozę Profilem Psychoedukacyjnym (PEP-R) E. Schoplera. Na podstawie badania i obserwacji dziecka a także wywiadu z rodzicami tworzone są Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne (IPET) uwzględniające jego potrzeby i możliwości. Cele, które realizujemy podczas pracy z dzieckiem są modyfikowane w zależności od jego postępów poczynionych w danym obszarze. Zalecenia programu są realizowane na każdych zajęciach, w których bierze udział dziecko. Tworzone przez nas programy podlegają częstej weryfikacji oraz ewaluacji, tak aby cały czas były maksymalnie dostosowane do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Naszym celem jest usprawnianie:
- Umiejętności naśladowania
- Umiejętności z zakresu dużej motoryki, rozwoju równowagi, orientacji przestrzennej oraz orientacji w zakresie schematu własnego ciała
- Umiejętności z zakresu małej motoryki
- Koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Rozwoju percepcji słuchowej (analiza i synteza słuchowa, koordynacja słuchowo-ruchowa, pamięć słuchowa, słuch fonemowy)
- Rozwoju percepcji wzrokowej (analiza i synteza wzrokowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa, pamięć wzrokowa, spostrzegawczość)
- Rozwoju mowy i intencji komunikacyjnej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego
- Umiejętności koncentracji uwagi (trwałość uwagi, zdolność koncentracji uwagi, stopień rozwoju uwagi dowolnej)
- Rozwoju poznawczego
- Rozwój myślenia (ujmowanie różnic i podobieństw, analiza i synteza myślowa, umiejętność klasyfikowania, przyporządkowywania, wnioskowania, myślenie przyczynowo – skutkowe, abstrakcyjne, matematyczne, definiowanie pojęć)
- Rozwoju lateralizacji
- Rozwoju emocjonalnego
- Rozwoju społecznego
- Rozwoju zabawy
- Praca nad zachowaniami trudnymi