Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Jeśli przetwarzanie przebiega nieprawidłowo dziecko nie potrafi zareagować na informacje sensoryczne właściwym, spójnym zachowaniem. Jedni mogą czuć się nadmiernie bombardowani ilością bodźców, inni poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych, a jeszcze inni mogą prezentować odmienne symptomy. Zaburzenia integracji sensorycznej objawiają się trudnościami związanymi z dotykiem, ruchem i pozycją ciała, problemami w nauce. Dysfunkcje SI mają także negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka.
Metoda Integracji Sensorycznej skierowana jest m.in. do dzieci z:
- trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia)
- trudnościami w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym
- opóźnionym lub wolniejszym rozwojem fizycznym i umysłowym Afazji
- opóźnionym rozwojem mowy
- nadpobudliwością psychoruchową, niezgrabnością ruchową
- autyzmem
- zespołem Aspergera
- zespołem Downa
- mózgowym porażeniem dziecięcym
- rozszczepem podniebnym
Nagłowek ......
1. Rozmowa z rodzicami (opiekunami)
W wywiadzie z rodzicami terapeuta pyta o przebieg ciąży, porodu, stan noworodka po urodzeniu, zachowanie dziecka w pierwszych miesiącach życia, przebieg rozwoju ruchowego, rozwój mowy, problemy medyczne, przebyte choroby, prowadzone terapie i inne ważne kwestie.
2. Kwestionariusz
Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego dziecka do wypełnienia w domu.
3. Obserwacja swobodnej aktywności dziecka
-Obserwacja Kliniczna
-Testy Południowo-Kalifornijskie
Zestaw prostych prób aktywności do wykonania przez dziecko, zawierający szczegółowe procedury badania i ocenę wykonania. Dają one informacje m.in o stopniu zintegrowania odruchów, reakcjach równoważnych, napięciu mięśniowym, lateralizacji, obustronnej koordynacji, pracy gałek ocznych, motoryce małej i dużej oraz wielu innych umiejętnościach.
4. Omówienie diagnozy, przedstawienie planu terapii
Terapeuta szczegółowo wyjaśnia rodzicom czy u podłoża trudności dziecka leżą zaburzenia procesów integracji sensorycznej. Na podstawie informacji uzyskanych z diagnozy zostaje opracowny indywidualny program terapeutyczny dla dziecka oraz zestaw domowych ćwiczeń.